FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/03/2018

Vad ingår i en bodelning och hur går den till?

Hej jag har en fråga ang giftemål. Jag o min fru är gifta sedan 40 år och då skaffade min fru o jag ett företag men bara hon som jobbade och stod som ägare men om vi skiljer oss är det lika mycket mina pengar? Även om hon gömt pengarna på annat konto? Vi har inget äktenskapsförord. Hon har dessutom tjänat mer i månaden de senaste 15åren än mig. Jag funderar på att skilja mig. Vi har även ett gemensamt hus. Är det dela lika på allt som gäller även om hon motsätter sig detta? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I äktenskapsbalken finns regler om bodelning vid äktenskapsskillnad.

Bodelning

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. (9 kap. 1 § äktenskapsbalken) Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. (9 kap. 2 § äktenskapsbalken)

I bodelningen ska giftorättsgods ingå vilket utgörs av all egendom som inte är enskild egendom. (7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken) Enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken är enskild egendom:

1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,

2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,

4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,

5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Närmare om giftorättsgods

Om det är ett aktiebolag som du och din fru äger tillsammans så ska dessa aktier ingå i bodelningen som giftorättsgods, förutsatt att dessa inte utgör enskild egendom enligt ovan nämnda redogörelse. Lön som en make får utbetalad utgör även giftorättsgods. Lön som en make får utbetalad efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes ska dock inte ingå i bodelningen. Inte heller ska en fordran på lön ingå i bodelning, utan lönen måste ha hunnit betalats ut (se 10 kap. 3 äktenskapsbalken). Det är inte tillåtet att gömma undan sin egendom under en skilsmässa. Om det behövs för att skydda ena makens rätt vid bodelning skall domstolen på begäran sätta den andra makens egendom eller en del av denna under särskild förvaltning. (9 kap. 8 § äktenskapsbalken)

Hur går en bodelning till?

Som tidigare nämnts så ingår enbart giftorättsgods i bodelningen. (10 kap 1 § äktenskapsbalken) I skälig omfattning får emellertid makarna undanta egendom som uteslutande används för personligt bruk, exempelvis kläder (se 10 kap. 2a § äktenskapsbalken).

Andelsberäkning

Av vardera makes giftorättsgods får maken räkna av sina skulder. (11 kap. 2 § äktenskapsbalken) Det som återstår efter denna avräkning ska läggas samman och sedan hälftendelas. (11 kap. 3 § äktenskapsbalken) Vardera makes giftorättsandel utgörs av delen som räknats fram av hälftendelningen.

Lottläggning

Lottläggningen innebär att allt giftorättsgods fördelas mellan makarna utifrån vardera makes giftorättsandel. (11 kap. 7 § äktenskapsbalken) Den som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag, förutsatt att denna utgör giftorättsgods, har rätt att bli tilldelad denna egendom med avräkning på sin lott. (11 kap. 8 § äktenskapsbalken) För att jämna ut de skillnader som kan uppstå när tillgångarna fördelas mellan makarna med utgångspunkt i respektive makes giftorättsandel ska den av makarna som får mindre egendom på sin lott ha rätt till en skifteslikvid av den andra maken. (11 kap 9 § äktenskapsbalken)

Sammanfattningsvis

All egendom som utgör giftorättsgods kommer, enkelt sagt, att hälftendelas mellan dig och din fru vid en eventuell bodelning. Giftorättsgods utgörs av sådan egendom som inte är enskild egendom. Aktier, tillgångar på bankkonto och gemensamt hus kommer alltså att ingå i bodelningen, förutsatt att dessa inte är enskild egendom.

Om makarna inte är överens om hur bodelningen ska gå till kan ena maken ansöka om en bodelningsförättare hos tingsrätten. (17 kap. 1 § äktenskapsbalken) En utsedd bodelningsförättare tar över ansvaret för bodelningen och ska i första hand försöka få parterna att komma överens (se 17 kap. 6 § äktenskapsbalken).

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare