Vad ingår i en bodelning?

Hej jag och min man är skilda sen oktober 2017

Jag har en stuga som han skrev över på mig 2016

Har han rätt till halva stugan nu när vi är skilda?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om äktenskap och äktenskapsskillnad återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning genomföras för att dela upp all egendom enligt 9 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning ska allt giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § ÄktB. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Egendom kan göras enskild genom exempelvis äktenskapsförord eller som villkor i gåvobrev eller testamente.

Värdet av det som ska ingå i bodelningen ska, efter att skulder avräknats, delas lika mellan makarna enligt 11 kap. 3 § ÄktB.

I ditt fall innebär det alltså att stugan är giftorättsgods, om den inte är undantagen som enskild egendom genom det gåvobrev som upprättades när du mottog stugan eller genom ert äktenskapsförord. Stugan kan vara giftorättsgods även om enbart en av makarna står som ägare till stugan. Om stugan ska ingå i bodelningen kommer den i teorin att delas lika mellan er. Om stugan är enskild egendom ingår den inte i bodelningen, utan tillfaller i sin helhet den vars enskilda egendom det är.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Sara NordekvistRådgivare