Vad ingår i bodelningen mellan två sambor?

Jag ska separera med min Sambo. Undrar vilka rättigheter jag har. Vi var tillsammans i 6 år och bode ihop i 1år. Vi har ingen bostad tillsammans (bode i hyresrätt) men jag undrar om allt som vi hade köpt tillsammans under det senaste året. Spelar det någon roll vem som köpte vad? eller delar vi på allt? Hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör, ska på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas (8 § 1 stycket sambolagen). Sambornas gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). I 4 § sambolagen uppräknas dock egendom som inte anses vara samboegendom.

Med gemensamt bohag avses tex möbler och vitvaror som samborna har i hemmet. Hyresrätten som du och din sambo bodde i utgör gemensam bostad i sambolagens mening (5 § 1 stycket 3 punkten sambolagen). Det är således enbart den gemensamma bostaden och bohaget som ska fördelas mellan dig och din sambo, förutsatt att dessa förvärvats för att användas gemensamt av er två.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare