Vad ingår i bodelningen för sambor?

Ingår ärvda, födelsedagspresenter och det man hade innan ett samboförhållande vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samboegendom & bodelning

Det är endast samboegendom som fördelas vid en eventuell bodelning med anledning av samboförhållandets upphörande, 12 § sambolag (2003:376) (sambolag). Enligt 3 § sambolag är samboegendom bostad och bohag samborna skaffat för gemensam användning.

Ingår saker man ägde innan samboförhållandet i bodelningen?

Saker du ägde innan du ingick samboförhållandet tillhör dig och ingår inte i bodelningen (om inte syftet var att bruka det tillsammans med sambon). Dessutom ingår inte saker som uteslutande används av den ena sambon (till exempel kläder och smycken) i bodelningen, 6 § sambolag. Av 7 § sambolag framgår dessutom att egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål inte ingår i bodelningen.

Ingår arv och födelsedagspresenter i bodelningen?

Vad gäller ärvda ting och födelsedagspresenter ingår de inte i bodelningen om de inte används i det gemensamma hemmet eller utgör det gemensamma hemmet. Om du fått (exempelvis) en möbel i present till boendet kan det vara så att den ingår i bodelningen eftersom att den antagligen används av båda samborna. (Om personen som ger gåvan vill undvika att den andra sambon ska kunna ta del av denna vid en eventuell bodelning ska han eller hon upprätta ett gåvobrev där det framgår att det ska utgöra enskild egendom, 4 § punkt 1 sambolag). Utgör presenten exempelvis ett smycke som endast ska användas av den ena sambon kommer presenten inte att ingå i bodelningen.

Vad gäller ett arv blir svaret detsamma som i föregående stycke. Låt oss säga att du fått ett arv som består av pengar. Pengarna använder du till att köpa en soffa till ditt och sambons hem. Soffan kommer att ingå i bodelningen om den används av båda samborna i det gemensamma hemmet. (Om personen som ger dig arvet vill undvika att din sambo ska ta del av detta vid en bodelning ska han eller hon skriva ett testamente där det framgår att den ska vara din enskilda, 4 § punkt 3 sambolag). Om arvet inte omsätts till bostad eller bohag kommer det dock inte att ingå i bodelningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare