FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/12/2018

Vad ingår i bodelning och hur kan jag kräva min rätt?

Hur skall hon betala mig?

Mitt ex och jag har skilt oss, vi ägde ett radhus som vi sålt för 2.500.000. Samtidigt löste vi bolån på 2.050.000 kr. Mäklaren gav oss 50/50 på det som blev kvar efter att bolånet blev löst o ch alla avgifter ca 190.000kr var. Men halva huset ver min enskilda egendom genom ett äktenskapsförord som vi tecknade innan vi gifte oss. Vi skall nu betala reavinstskatt på ca 240.000 kr per person. Borde inte jag få allt överskott från försäljningen? Och hur löser vi detta nu, igentligen är väl mitt ex skyldig mig 1.250.000 kr i och med att halva huset var min ensliga egendom. Hur gör jag för att få mina pengar, måste jag stämma mitt ex för att få mina pengar? Vi har även barn, som i och för sig är stora. Men kommer jag aldrig få mina pengar, så detta med äktenskapsförord spelar ingen roll igentligen? Hur fungerar det?

Tacksam för svar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem förrättar bodelningen?

Utgångspunkten är att en bodelning förrättas av makarna tillsammans genom att ni skriftligen kommer överens om hur giftorättsgodset ska fördelas mellan er och därefter undertecknar handlingen (9 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Kan ni inte komma överens finns det möjlighet att hos domstol ansöka om en bodelningsförrättare som förrättar bodelningen åt er (17 kap. 1 § ÄktB).

Bodelningens förrättande

Som du säger ska inte enskild egendom ingå i en bodelning, utan det endast allt giftorättsgods som ingår utifrån hur egendomsförhållandena såg ut vid dagen för ansökan om äktenskapsskillnad (10 kap. 1 § respektive 9 kap. 2 § ÄktB). Lite förenklat kan man säga att värdet av giftorättsgodset så nära inpå bodelningen som möjligt ska läggas samman. Därefter ska dras bort belopp som täcker era skulder, men skulder som är hänförliga till enskild egendom dras först och främst av från värdet av den enskilda egendomen, och om det finns över överskjutande del täcks den delen av giftorättsgodset (11 kap. 2 § ÄktB). Därefter slås summan av värdet av båda ert giftorättsgods ihop och fördelas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB). Den av er som hade giftorättsgods med ett högre värde än den andre ska då antingen genom egendom eller pengar utge mellanskillnaden (11 kap. 9 § ÄktB).

Om det är så att din hustru blir skyldig att tillskjuta dig ett belopp efter bodelningen är avslutad så innebär det att du har fått en fordran gentemot din hustru (11 kap. 11 § ÄktB). Om du inte får betalt så utgör denna fordran en exekutionstitel som ger dig rätt att via Kronofogdemyndigheten begära utmätning för att kräva in din fordran.

Sammanfattning

Som utgångspunkt bör ni själva försöka komma överens om hur ni ska fördela ert giftorättsgods genom att upprätta ett skriftligt bodelningsavtal som ni undertecknar. I annat fall om ni inte kan komma överens kan du ansöka om en bodelningsförrättare som utför bodelningen åt er. Som du sagt ska enskild egendom inte ingå i en bodelning. Den som har minst giftorättsgods får en fordran mot motparten om mellanskillnad ska ges i form av pengar i stället för egendom. Om du inte skulle få betalt kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för hjälp med att kräva in skulden.

Hoppas mitt svar har varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare