Vad ingår i bodelning för sambor?

Hej

Jag bodde tillsammans med min flickvän i hennes lägenhet.

Jag köpte en annan som spekulation, vi flyttade in i denna efter två år.

Jag har betalat allt som ingår i boende hyra, lån, mm

Min fråga ingår denna i sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor och deras bodelning finner man i Sambolagen (SamboL),

Jag förstår din fråga som att du undrar om lägenheten anses som samboegendom, dvs om det kommer delas i en bodelning. När sambor ska göra en bodelning ska de dela på all samboegendom (8 § SamboL). Samboegendom är den gemensamma bostaden, men bara om den är inköpt för gemensamt bruk (3 § SamboL). Eftersom din lägenhet är förvärvad av spekulationsskäl är den inte samboegendom och ska inte delas vid en eventuell bodelning.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare