FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/03/2019

Vad har sambos för försörjningsansvar?

Jag o min tjej har blivit sambo i hennes lägenhet där hon har 3barn sen tidigare, hon säger att hon har 19800 kr i mån o jag har cirka 20000 kr per mån o hyran är ca 9000/mån o utöver det så har vi det vanliga el, internet, mat, vars en bil o parkering, betalkanaler o min fråga är vad jag ska betala för att kunna bo som sambo med henne o barnen, för som det är nu så har jag inte en enda krona kvar efter att jag har betalat mina o dom räkningarna hon säger att hon inte har pengar till. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en massa lagar som reglerar människors liv, ensamma såsom i relation med andra. Er relation som sambos regleras utav sambolagen. Det sägs ingenting däri om underhållsskyldighet mellan sambos. Du nämner att din sambo har barn vilket betyder att föräldrabalken påverkar den relationen. I ett fall kan en sambo bli underhållsskyldig mot sin sambos barn. Det är om samborna även har ett gemensamt barn (7 kap. 5 § föräldrabalken). Du har inte nämnt att ni har några barn tillsammans vilket betyder att föräldrabalken inte heller ger dig någon underhållsskyldighet gentemot din sambo eller hennes barn.

Du nämner att din sambo inte har pengar till att betala alla hennes räkningar. I socialtjänstlagen finns en rätt till ekonomiskt bistånd om man inte kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt (4 kap. 1 § socialtjänstlagen). "Tillgodosedda på annat sätt" har socialstyrelsen tolkat som att det kan betyda att en sambos inkomst ska räknas med (SOSFS 2013:1 (S)), alltså att behovet kan tillgodoses av en sambo. Det betyder dock inget annat än att det ekonomiska biståndet som din sambo får kan sättas ned eftersom du har en inkomst. Det innebär inte någon juridisk skyldighet för dig att hjälpa till ekonomiskt.

Utefter din beskrivning av din situation hittar jag inget stöd i lag för att du skulle vara tvungen att betala någonting som din sambo står på. Räkningar som skickas till dig eftersom du har t.ex. ett abonnemang hos C More eller liknande behöver du förstås betala enligt avtalsrättsliga principer. Men inte hennes.

Du nämner att du bor hos din sambo. Det finns inte heller något i lagen som ger dig en rätt att bo där. Det betyder att hon kan ställa upp krav för att du ska bo där. I de kraven kan ingå att betala vissa räkningar. Dessa kommer juridiskt ses som ett avtal. Du får bo där mot att du bidrar, ekonomiskt eller på annat sätt. Av avtalsrättsliga principer följer som sagt att du behöver följa avtalet.

Sammanfattningsvis kan sägas att det inte finns någon lag som ger dig en skyldighet att betala något till din sambo. Det finns dock inte heller någon juridisk rätt för dig att bo i hennes lägenhet. Därför kan hon ställa krav på dig för att du ska få bo där. Hon kan ställa som krav att betala vissa räkningar.

Jag råder dig dock att diskutera detta med din sambo. Kanske har ni för mycket utgifter för vad ni har råd med. Kanske kan ni hitta något annat sätt att spara pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare