Vad har sambon rätt att ta med sig när han flyttar?

Hej! Min dotter har separerat o dom bor i ett hus med mestadels möbler hon har införskaffat men förstår att sambolagen gör att man delar på hälften, han flyttar en månad tidigare och hotar med att ta allt när han flyttar , vad gäller . Vi har köpt saker till barnen bla sängar o cyklar mm han han rätt till dom sakerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det som är samboegendom enligt sambolagen är gemensam bostad och gemensamt bohag införskaffat för gemensamt bruk (3 § Sambolag). Det hon skaffade innan hon planerade att bli sambo med honom är således inte samboegendom. Vidare är sakerna fortfarande hennes, men dom ska ingå i en bodelning, om hon eller hennes före detta sambo påkallar en bodelning inom ett år från det att dom flyttat isär (8 § Sambolag). Det som ska ingå i bodelningen är samboegendom, från det får varje sambo göra avdrag för att täcka sina skulder (13 § Sambolag). Det som återstår ska delas lika (14 § Sambolag). Han har dock inte rätt till de individuella sakerna, det är värdet han har rätt till (17 § Sambolagen). Om samboförhållandet inte har varat så länge, mindre än 5 år, och den ena sambon har mer tillgångar än den andra är det inte alltid skäligt att dela allt (15 § Sambolag), bodelningen gör då så att den som har mer får behålla mer. Det är svårt för mig att ge mer exakta råd med den information jag har fått, men under inga omständigheter har han rätt att "bara ta sakerna".

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare