FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2018

Vad har mina föräldrar för rätt att bestämma över mig?

Hej!

Då jag snart fyller 18 undrar jag vad mina föräldrar kan bestämma över mig? Går just nu mitt andra år på gymnasiet och har medelbetyg.

Kan dem hindra mig från att träffa nära kompisar och stoppa mig från att ha en aktivitet på kvällstid som kan ge mig bra meriter för framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är inte helt lätt att besvara eftersom det inte finns lagreglerat vad dina föräldrar kan bestämma över dig. De har en skyldighet att stå för din försörjning tills du går ut gymnasiet, men längst tills att du fyller 21 år (7 kap. 1 § föräldrabalken (FB)).

De kan de rimligtvis hävda att så länge du bor hemma ska du följa deras regler. Du kan hävda att de borde ta hänsyn till din vilja eftersom du ändå blivit myndig (6 kap. 11 FB). Men de har ingen lagstadgad rättighet att hindra dig från att träffa vänner eller utöva aktiviteter, särkillt inte när du är myndig.

Försök att komma överens med dina föräldrar och hitta en lösning som passar er alla.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare