Vad har man som särkullbarn rätt till när förälder avlider?

Hej! Tänkte bara höra mig för gällande arv & särkullbarn.

Min fader gick bort i cancer förra året (47 år gammal), de som han lämnade var mig, hans fru och min lillebror.

Jag föddes innan han träffade sin fru.

Nu efter han dog har det varit liv gällande arv och sådant. Så är mest intresserad över vad som gäller då jag är särkullbarn.

Min pappa & hans fru har ett hus ihop 50/50, samt en massa grejer, bilar, saker och dylikt. Fått höra om och igen att allt är min pappas frus, enligt henne. Men efter lite googlande och annat så verkar det som att 25% av allt är mitt, vad är det som stämmer egentligen? Gällande Hus, & arv.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du beskriver att din fader gick bort och efterlämnade sin fru, din lillebror (bröstarvinge) och dig (särkullbarn).

Om arvlåtaren är gift, är huvudregeln att den efterlevande maken får kvarlåtenskapen. Däremot om arvlåtaren efterlämnar en bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, alltså särkullbarn, har denne rätt till sitt arv direkt. Den enda omständighet som går emot särkullbarn rätt att få ut sitt arv direkt efter sin avlidne förälder, är att den efterlevande maken måste få egendom som motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet, detta som ekonomiskt skydd, 3 kap. 1 § ÄB.

Vidare kan särkullbarn avstå sitt arv, för att gynna sin förälders efterlevande make. Då har man i ett senare skede när den efterlevande maken också avlider, rätt att få ut sitt arv, (sekundosuccession, efterarv), 3 kap. 9 § ÄB.

Sammanfattningsvis, har du efter din faders död, rätt att få ut din arvslott om inte särskilda omständigheter föreligger.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mariam GhazaryanRådgivare