FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/01/2018

Vad har man rätt till vid en skilsmässa?

Gift sedan 2,5 år. Tvingades skriva på äktenskapsförord ett ett halvår efter vigseln. Han kräver att min lön sätts in på hans konto, för han ska betala alla räkningar och utgifter. Mina räkningar lämnas ofta obetalda. Han har huslån, lån på våra bilar, motorcyklar, husvagn mm.

Om jag inte ger honom lönen så blir jag utslängd. Jag har två barn på 14 och 10, varannan vecka. Hans ena dotter på 18 bor sporadiskt hos oss.

Vid en ev skilsmässa- har jag några som helst rättigheter till våra "saker"? Han sparar även i fonder och aktier av "våra" pengar. Känner mig omyndigförklarad, får be om pengar till minsta inköp.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning vid äktenskapsskillnad
Jag beklagar att det är på så sätt som du skriver! Svaret på din fråga blir dock beroende på vad som står i äktenskapsförordet som ni har skrivit under. I en bodelning tar man ju hänsyn till de tillgångar och skulder som finns och enligt huvudregeln ska du vid en eventuell skilsmässa få hälften av ert giftorättsgods, dvs. det ni äger. Detta är dock något som ni kan ha avtalat bort genom ert äktenskapsförord. I ert äktenskapsförord kan det kanske stå att det vardera part äger utgör enskild egendom, vilket innebär att det inte ska ingå i en bodelning. Om det står så i ert äktenskapsförord så finns det inte något som är "era saker". Det han äger kommer såldes han få behålla och det du äger kommer du få behålla.

Jämkning av äktenskapsförord
Vid en eventuell bodelning skulle du dock kunna begära att ert äktenskapsförord jämkas eller helt lämnas utan avseende. Enkelt sagt innebär det att man inte ska beakta ert äktenskapsförord vid bodelningen och att du då kan erhålla hälften av det ni äger, enligt huvudregeln. Exempel på när det kan bli fråga om jämkning är om du blivit tvingad att skriva på äktenskapsförordet eller om du inte varit införstådd med innebörden av äktenskapsförordet, dvs. att du inte har vetat vad det innebär att skriva på. Den bedömningen kan inte jag göra men jag ville ändå öppna upp för att den möjligheten finns, även om jämkning ska ske restriktivt.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att kontakta mig på ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare