Vad har man rätt till vid en skiljsmässa om man inte står som ägare på huset?

Vi har varit ett par i 10 år. Gift i 2 år. Han köpte huset av sina föräldrar bott i det innan vi träffades Jag har inte stått med på nått lån utan jag har betalat mer mat och saker till barnen. Men om vi ska skiljas nu, vad har jag rätt till då?

Jag har ju betalat annat än på huset varit med och renoverat osv.

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Äktenskapet
Reglerna i Sverige för ekonomin under ett äktenskap är att varje make ansvara själv för sina tillgångar och skulder, se Äktenskapsbalken (ÄktB) 1 kap 3 §.

Detta innebär inte att det ser ut så i en bodelning när man skiljs.

Bodelning
När man skiljer sig så sker en bodelning där all gemensam egendom delas mellan makarna (ÄktB 9 kap 1 §).

Det som ingår i bodelningen kallas för giftorättsgods och detta ska delas lika (ÄktB 10 kap 1 §). För att det inte ska ses som giftorättsgods krävs det att egendomen är så kallad enskild egendom. Enskild egendom är sådant som ena maken äger med vissa specifika krav och förtydliganden att det är just den makens egendom (ÄktB 7 kap 1 och 2 §§). En annan sak som inte heller ska ingå i bodelningen är personliga saker såsom kläder eller personliga presenter (ÄktB 10 kap 2 §).

När man har bestämt vad som ska ingå i bodelningen sker en sammanläggning av tillgångarna och sedan en likadelning (ÄktB 11 kap 2 §).

Uppdelningen av tillgångarna görs i två steg, Först tittar man på makarnas andelar i boet och sen fördelas tillgångarna. Man har rätt att få behålla sin enskilda egendom på sin del (ÄktB 11 kap 7 §).

Huset
Så länge huset inte uppfyller kraven på att det skulle vara enskild egendom så är det giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Om ni inte vill sälja huset så får den som vill behålla det köpa ut den andre (ÄktB 11 kap 9 §).

Sammanfattning
Eftersom man delar lika i en bodelning så har du rätt till hälften av det som är er gemensamma egendom (giftorättsgods). Om huset inte är enskild egendom ska det ingå och då är halva ditt.

Råd
Om det blir några problem med bodelningen kan ni ansöka om en bodelningsförrättare hos Tingsrätten eller så kan ni kontakta våra jurister här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare