Vad har make rätt till vid skilsmässa?

Jag och min man ska skiljas. Vi har ett gemensamt barn + att jag har två sen innan. Vi har hus, båt, husvagn och två bilar. Jag står ej som ägare på huset men står med på lån. Jag har en års inkomst på 192000 :- och han har över 500000:-. HJÄLP MIG vad ska jag göra? Vad har jag laglig rätt till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är väldigt öppen kommer jag beskriva översiktligt vad som sker med tillgångar när makar skiljer sig.

Regler om makar finns i äktenskapsbalken.

Eftersom du inte skriver om ni har några äktenskapsförord kommer jag i svaret utgå från att ni inte har det.

När makar skiljer sig ska deras egendom fördelas mellan dem genom en bodelning (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det som ingår i en bodelning mellan makar är giftorättsgods (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Om någon av er har enskild egendom kommer den alltså inte att ingå i bodelningen. Eftersom jag inte vet om den egendom du räknat upp är enskild egendom eller inte kan jag inte säga säkert att den ska ingå i bodelningen. Egendom kan vara enskild genom förordnande om detta i t.ex. äktenskapsförord eller testamente (7 kap. 2 § äktenskapsbalken).

En bodelning går till så att man räknar ut hur mycket giftorättsgods vardera maken äger (11 kap. 1 § äktenskapsbalken). Alltså t.ex. om du äger bilarna upptas deras värde på din sida och om din make äger husbilen och båten upptas deras värde på din makes sida. Sedan får makarna räkna av sina skulder från sina andelar. Det som återstår av makarnas andelar efter skuldavräkningen läggs samman och sedan ska värdet av det totala giftorättsgodset delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det innebär alltså att du har rätt att ta del av hälften av värdet av det sammanlagda giftorättsgodset. Om din make är den som äger mest giftorättsgods kommer han därför behöva dela med sig till dig.

Det finns dessutom en regel som säger att den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få det på sin lott. För att en make ska få överta en bostad eller bohag som tillhör den andra maken ska det också anses skäligt med hänsyn till omständigheterna i övrigt (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Det som skulle kunna påverka din rätt till att överta huset är om era barn ska bo med dig. I så fall kan det anses att du är den make som bäst behöver den gemensamma bostaden.

Finns det lån med säkerhet i fastigheten krävs dessutom för att en make ska får överta bostaden att den andra maken befrias från ansvar för lånet (11 kap. 8 § äktenskapsbalken).

Sammanfattningsvis kommer alltså om ni skiljer er en bodelning ske där du har rätt till hälften av värdet av det sammanlagda giftorättsgodset. Jag kan inte svara på om den egendom du nämnt i frågan kommer att ingå i en bodelning eftersom det skulle kunna vara enskild egendom. Vidare kan du dessutom om förutsättningarna för det är uppfyllda ha rätt att överta er gemensamma bostad och bohag.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare