Vad har jag rätt till vid en separation från sambo?

Min sambo köpte hus( Billigt, det var exekutiv auktion. 286 000 kr). Vi flyttade ihop i huset samtidigt 1997.

Han stått för fasta utgifter/kostnader gällande huset. Jag har alltid stått för mat och övrig komsumtionskostnader.

Jag betalat vissa perioder telekostnader, el. Gemensamma lästa tidningar.

Möblerna i huset har jag köpt. Några få saker som sambon köpt.

Vi har hjälpts åt med ommålning av hus två ggr sen 1997.

Bägge delaktiga i skötsel av hus.

Nu diskuterar vi att gå isär.

Jag vill självklart ha en del av värdet av huset efter alla år som sambo och bidragit till kostnader för gemensamt boende.

Han tycker inte jag har det. Ja ev lite kan han tänka sig ge mig. Ej nämt någon summa.

Jag i min tur har inte sagt någon begärd summa alls, då jag inte vet vad som är rimligt el praxis i vårt fall.

Vad gäller?

Vad är vettigt att begära?

Huset är värt ca 1.5 miljoner idag.

Han vill ev dra det till rätten.

Själv vill jag lösa det fredligt om det går.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du nämner inget i frågan om att ni skrivit något samboavtal så jag kommer i mitt svar utgå ifrån att ni inte har skrivit något sådant.

Jag tolkar det du skriver som att din sambo köpte huset med syfte att nu skulle flytta in där tillsammans eftersom ni flyttade in samtidigt. Det betyder att huset utgör samboegendom (3 och 5 § sambolag). Om möblerna som du köpte även dem köptes för att användas gemensamt så utgör de också samboegendom (3 § sambolag). Detta gäller alltså även om det var din sambo som betalade för huset.

Att viss egendom är samboegendom innebär att om ni separerar så kan någon av er begära bodelning och då kommer värdet av all samboegendom läggas in i en pott där värdet sedan delas upp på hälften som tillfaller er båda (8 § sambolag).

Ett exempel:

Om vi säger att huset idag är värderat till 1 500 000 kr och alla möbler till 100 000 kr. Då innebär det att vardera sambos lott blir värderad till 800 000 kr. Och om du då skulle ta med dig dina möbler så ska din sambo ersätta dig med 700 000 kr.

Så slutligen kan sägas att under förutsättningen att ni inte har något samboavtal så anser jag, baserat på informationen i din fråga, att du har rätt till hälften av värdet på huset. Det finns inget krav på att göra en bodelning efter avslutat samboskap utan ni kan lösa det på annat sätt om ni vill det, t.ex. genom att själva komma överens om en skälig summa i ersättning.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare