Vad har jag rätt till när jag skiljer mig?

Hej

Jag är gift och lever me min man och har 2 sonar. Jag och min man vill skilja oss... jag jobbar inte och inte klar med skolan , har ingen inkomst, lägenheten är på hans namn, det enda som jag har är 2 sonar och de är livet för mig jag lever för de och det är jag som har tagit hand om de och uppfostrat de eftersom han jobbade jätte mk... vad har jag rätt till? Hur ska jag kunna leva om vi skiljer oss ? Hur blir det för barnen? Hur kan jag hitta lägenhet på kort tid för han vill inte att jag bor här efter skilsmässan? Snälla svara så fort ni kan jag behöver veta..... tack och hej

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man skiljer sig kallas det juridiskt för äktenskapsskillnad. Vid en äktenskapsskillnad har var make rätt till hälften av giftorättsgodset, detta framkommer av Äktenskapsbalken 11 kap 3 §. Vad är då giftorättsgods? Giftorättsgods är allt som inte räknas som enskild egendom. Vad som räknas som enskild egendom står skrivet i Äktenskapsbalken 7 kap 2 §. Detta är vad som gäller om ni inte ingått äktenskapsförord, annars gäller det som står i ert äktenskapsförord.

Förutsatt att inte en vårdnadstvist blir aktuell kommer du och din man ha gemensam vårdnad av era barn, vilket innebär att ni båda blir ansvariga för deras välmående.

Hoppas detta svarade på dina frågor!

Agnes AxelssonRådgivare