Vad har jag för rättigheter när en förälder ger bort egendom till mitt syskon?

Hej!

Min fråga är.

Min far har valt att sälja jordbruket till en av mina syskon.

För ca 6 miljoner inkl inventarier.

Fastigheten är värd mellan ca 10 miljoner.

Inventarier ca 5 miljoner.

Jag och mina 3 andra syskon fårca 300 tusen i kompensation.

Är flera fastigheter i denna affär som säljs på i ett.

Är detta riktigt? Upplever att detta är fel.

Vilka rättigheter har jag?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I ärvdabalken (ÄB) finns regler om arv. Reglerna utgår från att alla bröstarvingar (dvs barnen) har lika rätt att ärva sina föräldrar, ÄB 2 kap 1 §. Ett syskon har alltså inte bättre rätt än något annat. Utifrån de omständigheter som du anger i frågan bedömer jag att det finns två sätt på vilka du och dina syskon kan åberopa att ni har rätt till en del av fastigheten när er far går bort.

Det ena är att försäljningen av jordbruksfastigheten skulle kunna ses som ett förskott på arv till ditt syskon, ÄB 6 kap 1 §. Det andra är att överlåtelsen kan likställas med förskott på testamente (förstärkt laglottsskydd), ÄB 7 kap 4 §.

Förskott på arv
För att det ska vara ett förskott på arv krävs tre saker.

Att jordbruksfastigheten har överlåtits till en bröstarvinge (barn),Att det har varit en gåva och Att det har varit arvlåtarens avsikt att fastigheten ska räknas av från arvet.

Att fastigheten har sålts till ett underpris talar för att det var en gåva och inte ett köp
Som jag förstår det har ett av dina syskon fått köpa jordbruket inkl. inventarier för 6 miljoner när marknadsvärdet i själva verket är 15 miljoner. Ditt syskon har alltså fått köpa jordbruket för mindre än halva värdet. Det låga priset i förhållande till jordbrukets värde talar för att det skulle kunna ses som en gåva istället för ett köp. Trots att ditt syskon har betalat för jordbruket kan avtalet mellan ditt syskon och din far alltså ändå ses som att din far har gett ditt syskon jordbruket i gåva. Detta pga att det sålts för ett underpris.

Din fars avsikt avgör om överlåtelsen var ett förskott på arv eller inte
I ert fall verkar det inte som att din far uttalat ger jordbruket till ditt syskon som ett förskott på arv. Om er far har velat gynna ert syskon genom att sälja fastigheten till hen så finns det ingen presumtion för att gåvan var ett förskott på arvet.

Om du och dina syskon menar att det var ett förskott på arv har ni bevisbördan för det
Om du eller dina syskon menar att överlåtelsen av fastigheten har varit ett förskott på arv är det ni som måste bevisa det i en domstolsprocess. Kompensationen ni fick på 300 000 kr i är visserligen inte så mycket i förhållande till värdet på jordbruksfastigheten som ert syskon får köpa. Kompensationen talar dock för att det inte var er fars avsikt att överlåtelsen av fastigheten skulle vara ett förskott på arvet.

Om ni kan visa att överlåtelsen är ett förskott på arv ska fastighetens värde räknas av från ditt syskons arvslott när er far avlider, ÄB 6 kap 3 och 4 §§.

Förstärkt laglottsskydd
För att överlåtelsen ska kunna likställas med testamente finns också kravet på att det rört sig om en gåva. Jämfört med förskott på arv spelar din fars avsikt inte någon roll. När er far avlider ska ditt syskon räkna av den del av fastighetens värde som hen fått i gåva från sin arvslott, ÄB 7 kap 2 §.

Mitt råd är att ni pratar med varandra och försöker komma överens eftersom en process i domstol kan bli både dyr och slitsam
För att ditt syskon ska behöva räkna av fastigheten som ett förskott på arv eller som förskott på testamente måste du eller dina syskon visa i domstol att fastigheten utgjorde förskott på arv eller testamente. Det krävs alltså en del av er för att ni ska kunna göra gällande att avräkning av ert syskons arv ska ske. Eftersom det kan bli både kostsamt och slitsamt att processa i domstolen råder jag dig att försöka komma överens. Kanske kan ni prata och komma fram till någon lösning som alla blir nöjda med? Ibland vill en förälder av olika skäl gynna ett barn. Förutom de reglerna som jag har gått igenom ovan finns det tyvärr inte så mycket att göra åt den saken.

Du är välkommen att kontakta våra jurister här om du vill ha mer rådgivning eller hjälp vid en eventuell process.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att det löser sig på bästa sätt för alla!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare