Vad har efterarvingar för arvsrätt när efterlevande make/maka avlider?

Fråga om arv. Ett gift par som inte har några bröstarvingar. Hustrun avled för ett par år sedan och hon har syskon och syskonbarn som då blev efterarvingar i bouppteckningen. Hur blir det när maken avlider, Han har inga arvingar. Går hans del tillbaks till hustruns arvingar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger är syskonen och syskonbarnen efterarvingar enligt 3kap. 2§ Ärvdabalken. Bestämmelsen stadgar vidare att efterarvingarna har rätt till hälften av den efterlevande makens kvarlåtenskap, annan kvotdel kan dock komma i fråga, t.ex. på grund av enskild egendom. Alltså är det med största sannolikhet endast hälften av makens kvarlåtenskap som går till hustruns arvingar.

Resterande del går enligt 2kap. 4§ Ärvdabalken tillsammans med 5kap. 1§ Ärvdabalken till allmänna arvsfonden, förutsatt att det ej finns några arvingar efter maken samt att det ej finns något testamente.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare