Vad händer vid förskott på arv?

Hej!

Nu är det så att min farfar har gått bort.

Min pappa hade en bror som gick bort för 7 årsedan.

Då farmor och farfar endast hade en son kvar i livet så har de valt att ge honom en större summa pengar. Dock skrev de inget gåvobrev.

Så nu när farfar gick bort och bouppteckningen blev klar så har den döda broderns barn reagerat på den lilla summa pengar som finns kvar.

Hans döttrar har ringt till min dementa farmor och frågat om de gett pengar till min pappa och hon sa ja. Dock inte hur mycket.

Detta va som sagt en gåva men tyvärr utan ett gåvobrev.

Vad kan hända nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Att det inte fanns något gåvobrev spelar ingen roll, man kan ge bort saker ändå. Syskon har rätt till att ärva lika mycket (2 kap 1 § Ärvdabalk). Om det ena syskonet får en gåva av föräldrarna räknas det som ett förskott på arvet om ingenting annat är sagt. Det innebär att syskonet som redan fått en gåva kommer att få en mindre del av de pengarna som är kvar när föräldrarna avlider (6 kap 1 § Ärvdabalk).

Räkneexempel.

Om vi säger att föräldrarna hade 120' och gav din far 10', så finns det vid deras frånfälle 110'. Din far har fått 10' i gåva och detta antas vara förskott på arv eftersom inget annat är sagt. Då får din far ärva 50' och dina kusiner 60', sammantaget har båda bröderna fått lika mycket.

Om din far har fått mer än vad som kan avräknas så är han inte återbetalningsskyldig om inte detta hade bestämts vid gåvotillfället (6 kap 4 § Ärvdabalk).

Räkneexempel

Föräldrarna hade 120', de gav 70' till din far, vid deras bortgång finns det 50' i boet. Då får dina kusiner 50' och din far får inte något, eftersom han redan fått ut sin andel, men han blir inte heller återbetalningsskyldig.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare