Vad händer om två dödsbodelägare inte kan enas om ett arvsskifte?

Om man inte skriver under ett arvsskifte ,Vad händer om man är

oenig om ett arvsskifte?

Det gäller två st dödsbodelägare dvs en make och en särkullbarn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Ärvdabalken. Utifrån din fråga så förstår jag att du undrar om vad som sker när dödsbodelägare är oeniga om ett arvskifte och ena inte vill skriva under, jag kommer svara på din fråga utifrån detta.

Om två dödsbodelägare inte kan komma överens kan man ansöka hos tingsrätten att utse en skiftesman, (23 kap. 5§ ÄB). Skiftesmannen då ska sträva efter att särkullbarnet och maken ska komma överens i en frivillig överenskommelse, annars kan han verkställa ett tvångsskifte. Skulle någon av dem inte vara nöjd med det skiftet kan de väcka talan hos tingsrätten mot den andra dödsbodelägaren, (18 kap. 1b§ ÄB). Det är alltså hur man löser en oenighet mellan två dödsbodelägare, förhoppningsvis löser det sig för er på ett tidigare stadie!

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare