Vad händer om testamentstagaren dör innan den som skrivit testamentet?

Min mamma har i ett brev (testamente) skrivit att hennes kvarlåtenskap ska vara mitt enskilda arv. Vad händer då om jag avlider innan henne? Är gift och har två barn som dock inte är min mans. Måste jag skriva testamente för den del som skulle blivit min enskilda om jag vill att mina barn ska ärva sin mormor?

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din mamma skrivit ett testamente att du ska ärva hennes kvarlåtenskap, alltså hennes egendom som finns kvar när hon avlider. Du undrar nu vad som händer om du dör innan din mamma, och om dina barn kommer ärva det som i testamentet tillfaller dig i sådana fall.

Reglerna om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB)

Vad händer om testamentstagaren dör innan testatorn?

Om testamentstagaren (du själv) dör före testatorn (din mamma som skrev testamentet) ska man först och främst försöka tolka det som står i testamentet och se om det där står att någon annan än du ska ärva istället, eller om testatorn under sin livstid uttryckt att någon annan ska ärva om testamentstagaren dör (11 kap. 1 § ÄB). Om det inte framgår av testamentet eller testatorn att någon annan ska ärva så blir det istället testamentstagarens barn som automatiskt träder i hens ställe. Detta gäller endast om testamentstagarens barn har rätt till arvet oavsett testamentet (11 kap. 6 § ÄB).

Hur blir det i ditt fall?

Jag utgår från att din mamma inte har uttryck något om att någon annan skulle ärva om du dör, således är det dina barn som ärver om du dör innan din mamma. Detta eftersom barnbarn har arvsrätt och därför hade haft rätt till din mammas arv även om ett testamente inte fanns (2 kap. 1 § ÄB). Du behöver därför inte skriva något testamente själv om detta, då dina barn oavsett har rätt till din mammas arv om du avlider innan henne.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare