Vad händer om testamentstagare avlider före testator?

Testator har testamenterat 50 % till person A, 20 % till person B, 20% till person C, 10% till person D,

Vad händer om person A avlider före testatorn, fördelas de % på de övriga eller kommer allmänna arvsfonden in då?

Testatorn har inga legala arvingar. Skall testatorn göra omfördelning av de 50% för att de inte skall hamna hos allmänna arvsfonden? Person A utreds för Altzheimer och kommer inte ha någon aning eller nytta av dessa miljoner.

Tacksam för hjälp med denna fråga.

Vänligen

Elle

Lawline svarar

För att besvara din fråga kommer jag utgå från bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Först och främst ska sägas att om testatorn fortfarande lever så kan denne såklart skriva vad den vill i sitt testamente. Ytterst är det testatorns vilja som ska tolkas. Det innebär att testatorn till exempel kan skriva ut olika procentsatser beroende på vem som lever. Säg att A, B, C och D ska ärva 25% var. Testatorn kan då skriva i sitt testamente att B ska ärva 40%, C ska ärva 30% och D ska ärva 30% för de fall A avlider innan testatorn.

Rättsligt så gäller följande,

Arv kan endast tagas av den som lever vid vid arvlåtarens död (1 kap. 1 § ÄB)

Om testatorn inte har några legala arvingar så ärver universell testamentstagare om sådan är medtagen i testamente (11 kap. 10 § ÄB). A, B, C och D är alltså universella testamentstagare.

Vad som händer om en av testamentstagarna inte kan ta emot arvet, antingen genom att de inte går att få tag på, avlidit eller inte kan ta arv av annan anledning, är att de universella testamenttagarnas andelar ökar proportionerligt (11 kap. 7 § ÄB)

Skulle person A avlida före testatorn och det inte är reglerat i testamente, så skulle de tre övriga testamenttagarna få 16.6% extra var. (50/3)

Jag hoppas du fick svar på din fråga, behöver du ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår juristbyrå. Vi har öppet vardagar 10 – 16 och du når oss på 08-533 300 04

Med vänlig hälsning

Lucas Gardebrand

Lucas GardebrandRådgivare