Vad händer om någon under 15 år gör sig skyldig till ringa stöld?

hej jag är 13 år och råkade stjäla en grej för 12 kr jag tog en chokladbit för 12kr sen gick och skulle betala den i snabb kassan men sen ropade mina kompisar att det fanns en och halv liters trocadero för 10 kr så jag gick dit och skulle ta den men för den väger så mycket så måste jag använda två händer så då stoppar jag choklad biten i fickan så jag kan använda 2 händer så då går jag till snabbkassan och ska betala för drickan men då hade jag glömt att jag har chokladbiten i fickan så jag betalar för drickan och går ut med choklad biten jag hade glömt bort att jag hade sen kom en civil polis och tog mig till ett rum och frågade mig vad som hände och sen ringde han polisen så dom kom och pratade med mig och ringde mina föräldrar och sa att det skulle bli förhör och anmälan vad ska jag göra

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar vad ringa stöld kan få för konsekvenser för en gärningsperson som är under 15 år. Regler om unga lagöverträdare och diverse brott finns i brottsbalken. Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Vilket brott kan bli aktuellt?

I det fall någon olovligen tar något som tillhör någon annan, med uppsåt att tillägna sig detta (d.v.s. att göra saken till sin egen), gör denne sig skyldig till stöld. Det krävs dock att tillgreppet innebär skada för att det ska bedömas utgöra stöld (8 kap. 1 § brottsbalken). Skulle brottet, med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet, vara att anse som ringa kommer brottsrubriceringen istället att vara ringa stöld (8 kap. 2 § brottsbalken). Det kan då föranleda påföljderna böter eller fängelse i högst sex månader. Som regel brukar en stöld bedömas vara ringa om det tillgripnas värde understiger 1250 kr (NJA 2019 s. 951).

Vad händer när lagöverträdaren är under 15 år?

Personer under 15 års ålder kan visserligen begå brott men kan inte dömas till någon påföljd enligt svensk rätt (1 kap. 6 § brottsbalken). Ett sådant brott kan likväl föranleda en brottsutredning och andra typer av samhällsingripanden kan komma att bli aktuella (se Asp, Brottsbalk (1962:700) 1 kap. 6 §, Karnov (JUNO) (besökt 2023-03-29)). Det är t.ex. möjligt att socialtjänsten, efter slutförd utredning, erbjuder stödsamtal, vård eller liknande.

Sammanfattning

Du har troligtvis gjort dig skyldig till ringa stöld. På grund av din ålder kan du emellertid inte dömas till någon påföljd. Det är dock möjligt att andra typer av samhällsingripanden kan bli aktuella. Jag vet inte om det finns så mycket du kan göra i din situation. Du behöver dock inte oroa dig för att du ska behöva betala böter eller något liknande.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare