Vad händer om mina föräldrar testamenterar sin sommarstuga till ett av oss syskon?

Hej! Jag har en fråga om arv och enskild egendom. Mina föräldrar gick nyligen båda i penison och har hälsan kvar men jag undrar lite kring vad som händer vid deras bortgång. De äger ett sommarhus och ett permanentboende gemensamt, inget av dessa är så vitt jag vet enskild egendom för någon av föräldrarna. Vi är två syskon som ska dela på arvet. Sommarhusets värde är ca 1,5 Mkr och permanentboendets värde är ca 10 Mkr. Jag undrar vad som händer om mina föräldrar skulle testamentera sommarhuset som enskild egendom till någon av oss syskon. Skulle sommarhuset i så fall räknas bort från arvslotten och på så sätt minska våra laglotter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur arvsfördelningen påverkas om dina föräldrar väljer att testamentera sommarhuset till ett av er syskon. Om sommarstugan är enskild egendom eller inte har ingen betydelse för arvsfördelningen. Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB)

Om bröstarvingar och laglott

Vem som ärver framgår av den legala arvsordningen i 2 kap. ÄB. I första hand är det bröstarvingar som ärver. Bröstarvingar är den närmaste arvingen till någon som avlidit, det vill säga ni som är deras barn (2 kap 1 § ÄB) och ni ärver enligt huvudregeln lika mycket (2 kap. 1 § 2 st. ÄB).

Det kan det vara bra att klargöra skillnaden mellan arvslott och laglott. Arvslotten utgörs av hela den avlidnes kvarlåtenskap medan laglott är bröstarvingarnas rätt till en viss del av arvslotten. Ordningen att ni båda ärver hälften var gäller förutsatt att era föräldrar inte skrivit något testamente där de reglerar att arvet ska fördelas på ett annat sätt. Som bröstarvingar har ni dock alltid rätt till er laglott, som utgörs av halva arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Som ett minimum har ni alltså rätt till ¼ var av arvet, då ni är två stycken syskon.

Vad händer om huset testamenteras till en av er?

Ett testamente ska enligt 11 kap. 1 § ÄB tolkas i enlighet med testatorns vilja. Huvudregeln är att man får göra vad man vill med sin egendom, dvs. man får ge bort, sälja eller testamentera bort sin egendom. Era föräldrar kan därmed välja att testamentera bort sommarhuset till ett av er syskon. Om det framgår att testatorns vilja är att en av er ska ärva mer än den andra, så kommer det att påverka hur arvet fördelas.

Laglotten går dock som sagt inte att testamentera bort. Om testamentet skulle inkräkta på laglotten måste en jämkning av testamentet påkallas för utfående av laglotten (7 kap. 3 § ÄB). Detta ska göras inom sex månader efter att ni erhållit testamentet (7 kap. 3 § 2 st. ÄB).

Sammanfattning

Som bröstarvingar har ni alltid rätt till er laglott, som i ert fall kommer att utgöra ¼ av arvet. Om era föräldrar vill vara säkra på att ni ärver lika mycket rekommenderar jag att det framgår tydligt av testamentet. Testamentet kommer som sagt att tolkas i enlighet med testatorns vilja.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare