Vad händer om min man lämnar mig?

Vad händer om min man efter förlängningen av vårt äktenskap efter två år lämnar mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni som makarna är överens om att äktenskapet ska upplösas har ni rätt till äktenskapsskillnad enligt 5 kap 1§ Äktenskapsbalken (ÄktB). Ansökan om ätenskapsskillnad lämnas in till Tingsrätten i den ort där någon av er har bor. Om någon av er har vårdnaden av ett barn som ni bor tillsammans med ska äktenskapsskillnaden föregås av betänketid. Om bara en av makarna vill skiljas har den maken endast rätt till detta efter betänketid enligt 5 kap 2§ ÄktB. Syftet med denna bestämmelse är att motverka förhastade skilsmässor. Enligt 5 kap 3§ ÄktB börjar betänketiden löpa då den ena makens yrkande om äktenskapsskillnad delges den andre maken. Då det har gått 6 månader av betänketiden ska dom på äktenskapsskillnad meddelas om någon av makarna begär det. Om ingen av makarna begär äktenskapsskillnad inom ett år från betänketidens början faller frågan om äktenskapsskillnad. Att notera är att om ni har levt åtskilda under minst två år är ni alltid rätt till äktenskapsskillnad utan betänketid enligt 5 kap 4§ ÄktB.

Om din man lämnar dig och du inte vill skiljas har du alltså rätt till att äktenskapsskillnaden ska föregås av betänketid om ni har bott tillsammans under de senaste 2 åren.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare