Vad händer om man som gäldenär ignorerar ett kravbrev?

Hej, jag fick brev för ett tag sedan från en advokatbyrå som anklagar mig för fildelning där de påstår att jag har olaglig laddat ner en serie. Påståendet är felaktigt då jag aldrig ens har kollat på den serien tidigare. De kräver mig nu på pengar annars hävdar de att de kan ta detta vidare till domstol. Jag läste lite på eran hemsida och såg att andra också har skrivit till er angående detta ämne. jag såg att ni rekommenderade att ignorera kravbrevet. Min fråga handlar snarare då om processen, skulle jag välja att ignorera kravbrevet går ärendet då först via inkasso eller går det direkt till domstol?

Tacksam för ett svar angående detta!

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du vart ärendet kommer att hamna efter att du har ignorerat kravbrevet.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Vad som händer med ärendet beror på advokatbyrån och dess klient. Något allmängiltigt svar finns inte.

Vart går ärendet?

Vad som händer beror på advokatbyrån eller dess klient. De kan välja att inte gå vidare med ärendet. De kan även välja att gå till ett inkassoföretag eller att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (vill du läsa mer om betalningsföreläggande finns t.ex. följande tidigare svar på Lawline: Innebörden av ett utslag i ett ärende om betalningsföreläggande).

Advokatbyrån måste dock inte gå vidare till t.ex. ett inkassoföretag eller kronofogdemyndigheten. Byrån kan istället gå direkt till domstol, om den anser det vara bäst för dess klient.

Vissa regler kan påverka byråns val. Exempelvis kan det vara svårt för din motpart att få full ersättning för kostnaderna av en domstolsprocess om kravet lika gärna kunde ha drivits in genom ett s.k. betalningsföreläggande (18 kap. 3 a § rättegångsbalken).

Observera dock att om du hela tiden vägrar att betala, men du förlorar hos domstol, så kommer ärendet sannolikt sett att landa hos kronofogdemyndigheten. Det är kronofogden som tvångsvis verkställer domar genom utmätning.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med indrivning av skulder är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare