Vad händer om man missar betala skuldsaneringen en månad?

Om man inte kan betala någon månad vid skuldsanering,blir det direkt löneutmätning då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att du gör betalningarna till Kronofogden och du endast missar en betalning, så kommer du få en påminnelse. Kronofogden kommer också meddela borgenärerna. Om du missköter fler betalningar så kan borgenärerna ansöka om att din skuldsanering ska ändras eller upphöra.(48 § 6 punkten skuldsaneringslagen). En enda missad betalning kan dock inte anses vara tillräcklig anledning för att din skuldsaneringsplan ska ändras eller upphöra.

Det blir alltså inte direkt löneutmätning för att du missar betala en månad.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare