Vad händer om man missar att självscanna alla sina varor i affären?

Hej

Om man av misstag inte skannat in alla varor i en mataffär och sen skickas till hel avstämning då man upptäcker att varor för 3500 kr blev inte skannade vad händer då?

Man hann inte gå ut ur mataffären utan man fick betala för alla grejer sen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar vilka följder som kan aktualiseras efter du blivit ertappad med oskannade varor på en matbutik.

Som utgångspunkt vill jag förklara att det aktuella brottet troligtvis skulle uppgå till försök till stöld av normalgrad, 8 kap. 1 § BrB och 23 kap. 1 § BrB. Detta eftersom brottet aldrig fullbordades då du inte lämnade butiken med varorna, men ett försöksbrott är minst lika åtalbart som ett fullbordat brott.

Däremot, skriver du att du av misstag inte skannat in varorna. Detta är viktigt, eftersom brottet kräver uppsåt, 1 kap. 2 § BrB och 8 kap. 1 § BrB. Det krävs att du tog varorna men underlät att skanna dessa med avsikt att tillägna dig det, vilket är svårt att uppfylla ifall du inte haft avsikt att stjäla från första början.

Vidare är det viktigt att utröna huruvida händelsen ens har blivit polisanmäld. Det är inte förrän detta har skett som en utredning påbörjas och därefter är det upp till åklagaren att samla in tillräckligt med bevis som talar för att du avsett att stjäla varorna. Däremot, om ingen polisanmälan har skett och/eller åklagaren anser att det inte finns tillräckligt med bevis för att gå vidare med polisanmälan så kommer du inte bli åtalad för stöld.

Slutsats

Vad som kommer ske efter händelsen är svårt att säga, däremot är det viktigt att förtydliga att det är möjligt att händelsen blivit polisanmäld, exempelvis av matbutiken. Att den blivit polisanmäld öppnar även upp för möjligheten att bli åtalad för försöksbrottet; ifall en åklagare finner att det finns tillräckligt med bevis och allmänt intresse att fortgå med ett åtal. Däremot, eftersom du i slutändan betalade för alla varorna har jag svårt att se matbutiken polisanmäla händelsen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om det finns några otydligheter är det bara att kontakta oss igen!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare