Vad händer om man missar att betala en månad vid skuldsanering?

Om man inte har möjlighet att betala till kronofogden 1 månad vid misskötsamhet under skuldsanering,läggs den på totala skulden eller blir det löneutmätning direkt då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du missar en betalning så kommer du få en påminnelse av Kronofogden angående betalning. Om du skulle missa fler betalningar så kan Kronofogden kontakta borgenären att du inte betalar. Då skulle borgenären kunna ansöka om att din skuldsanering ska ändras eller upphävas (48 § 6 punkten skuldsaneringslagen). Dock sker detta vid misskötsel av betalningarna och inte vid en enstaka miss.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare