Vad händer om man har flera lån på en bostad?

En ägare på bostadsrätt med två på lån, vad sker vid försäljning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har din bostad som pant till dessa lånen. Lånen kan vara gjorda på olika sätt men det vanliga är att de ska lösas när du säljer bostaden. En av dem kommer att vara prioriterad, och den ska betalas först, dvs om pengarna vid försäljningen inte räcker till att täcka båda lånen ska det prioriterade betalas igen först. Tänk också på att beroende på dina kostnader för huset och försäljningspriset på huset kan du bli skattskyldig. Du har inte givit så mycket information i din fråga vilket innebär att jag bara kan ge ett väldigt generellt svar, skriv gärna en ny fråga där du beskriver fler av förutsättningarna om du vill ha ett tydligare svar.

Hoppas detta varit till någon hjälp!

Vänligen

Carl LohmanderRådgivare