Vad händer om jag köpt stöldgods?

Hej !

Köpte en mobil från en person via tradera och han sa att han vunnit den i en tävling.

kom på efter jag fått mobilen att jag inte fick nåt kvitto och han säger att han inte har nåt eller kan få tillgång till.

men mobilen fungerar som den ska och enligt honom så är det fortf. garanti genom apple så undrar om det skulle komma fram att det är från ett bedrägeri eller stöld vad kan hända då?

mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevant lagrum

Jag förstå din fråga som att du undrar vilka konsekvenser som uppstår om mobilen skulle visa sig vara förvärvad genom brott. Jag kommer nedan att besvara din fråga utefter bestämmelserna i Brottsbalken (brb).

Häleri

Om en person köper något som är förvärvat genom exempelvis stöld eller bedrägeri så kan denna göra sig skyldig till häleri (9 kap 6§ Brb). Häleri är ett brott som kräver uppsåt, det vill säga att köparen är medveten eller åtminstone likgiltig till att varan exempelvis utgör stöldgods. Som jag förstår situationen var det först efter köpet du började få misstankar. Du kan därmed inte haft uppsåt vid tidpunkten för köpet. Av den anledningen kan du inte dömas för brottet häleri.

Häleriförseelse

Häleriförseelse är en mildare variant av brottet häleri som liksom det kräver att en vara förvärvats genom brott (9 kap 7§ 2 st p. 2 Brb). Detta brott ställer däremot inte krav på uppsåt, utan det är istället ett s.k oaktsamhetsbrott. Om en person exempelvis köper en vara långt under marknadspris, som senare visar sig utgöra stöldgods, kan köparen gjort sig skyldig till häleriförseelse. Det handlar helt enkelt om att faktorer som ter sig märkliga under affären borde väcka en misstanke hos den eventuella köparen, annars kan personen anses agerat oaktsamt inför det faktum att den köpt stöldgods. Du skriver att du inte fick något kvitto, det är en sådan omständighet som kan föranleda att du bör fått misstankar om att mobilen var förvärvad genom brott. Av denna anledning finns en risk att du döms för häleriförseelse om det visar sig att mobilen var förvärvad genom brott. Om avsaknaden av kvitto är tillräcklig för att anse att du varit oaktsam är däremot en bedömningsfråga. Jag är tveksam till om denna omständighet räcker för att du ska anses agerat oaktsamt, särskilt med tanke på att säljaren hade en rimlig förklaring till varför det inte fanns något kvitto. Min bedömning görs utefter de omständigheter jag känner till. Finns det ytterligare onormala omständigheter kring köpet, som att mobilen exempelvis såldes väldigt billigt, så hade detta sannolikt påverkat min bedömning kring huruvida du agerat oaktsamt eller inte.

Vad bör du göra?

Om du misstänker att du köpt stöldgods bör du kontakta polisen för att ta reda på om mobilen faktiskt är förvärvad genom brott. Om det visar sig att det säljaren säger stämmer och att mobilen inte är förvärvad genom brott har du såklart inte heller begått något brott. Skulle den däremot vara det kan du i värsta fall bli anklagad för häleriförseelse. Straffet för häleriförseelse är böter eller fängelse i högst 6 månader. Det kan också vara bra att känna till att om mobilen visar sig tillhöra någon annan kommer den att återgå till sin rätta ägare utan att du får ekonomisk kompensation för din förlust. Av den anledningen är det alltid bra att i förväg undersöka om det finns en risk att det man köper är förvärvat genom brott, eftersom man som köpare annars riskerar att bli ganska skyddslös.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare