FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/08/2018

Vad händer om jag drar för tung husvagn för mitt körkort?

Hejsan

Har B körkort och drar en husvagn som jag egentligen måste ha utökad b behörighet eller E kort.

Husvagnen är 260kg för tung med mitt nuvarande B kort .

Vad händer om jag åker dit i en poliskontroll ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du kör en husvagn som är för tung för din behörighet och blir stoppad av polisen riskerar du att bli dömd för olovlig körning. Detta framgår av 3§ Lag om straff för vissa trafikbrott. Det vanliga straffet för olovlig körning är böter. Har du däremot tidigare fått ditt körkort återkallat, ditt brott anses vara grovt eller den olovliga körningen skett vanemässigt riskerar du att dömas till fängelse i högst sex månader. Du riskerar även att få ditt körkort återkallat enligt 5 kap. 3§ 4p Körkortslagen.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare