Vad händer om jag blir uppsagd vid 65 års ålder men vill arbeta fram tills jag är 67 år?

Fyller snart 65 år, önskar fortsätta till 67. Vilka rättigheter har jag om jag blir uppsagd i en ålder av 65 år och inte 67?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arbetstagarens rättigheter i anställningsförhållandet finns bland annat i Lagen om anställningsskydd, (LAS).

En arbetstagare har rätt att kvarstå i anställningen till utgången av den månad då han eller hon fyller 67 år, 32 a § LAS. När arbetstagaren har fyllt 67 år har arbetsgivaren rätt att utan saklig grund säga upp arbetstagaren. Detta måste dock arbetsgivaren meddela arbetstagaren skriftligt, annars så fortsätter anställningen och vanliga regler om saklig grund för uppsägning gäller, 33 § LAS.

Om en arbetsgivare vill säga upp avtalet innan arbetstagaren fyller 67 år, måste denne följa de vanliga uppsägningsreglerna, det vill säga det krävs saklig grund, 7 § LAS. Det föreligger inte saklig grund för uppsägning om exempelvis arbetsgivaren hävdar att arbetstagaren ändå kommer bli uppsagd när denne fyller 67 år. Det innebär också att det inte är tillåtet att avtala om att arbetstagaren är skyldig att lämna anställningen före 67 års ålder.

Arbetsgivaren måste kunna ange vad som är saklig grund, 9 § LAS. Om arbetsgivare säger upp utan saklig grund är uppsägningen ogiltig, 34 § LAS. Om det uppkommer en tvist om uppsägningens giltighet så får man arbeta kvar på arbetsplatsen tills dess att tvisten är löst, 34 § andra stycket LAS. En ogiltig uppsägning innebär också att arbetstagaren har rätt till skadestånd, 38 § LAS.

Om du blir uppsagd när du fyller 65 år utan saklig grund rekommendera jag dig att vända dig till facket (om du är medlem i en) som kan hjälpa dig med tvisten. Om du inte är med i facket kan det vara bra att vända sig till en jurist som kan hjälpa dig, men detta kostar tyvärr pengar.

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga och om något var oklart så kan du kommentera nedan så ska jag försöka svara på det.

Med vänlig hälsning,

Lovisa SidénRådgivare