Vad händer om ettårsfristen för bodelning i samboskap överskrids?

Hej! Separation vid samboförhållande och bodelning. Vad händer med den gemensamt ägda fastigheten om bodelning inte har lyckats gjorts inom ett år efter att samboförhållandet upphör? Min fd sambo vägrar skriva under bodelningsavtalet trots att det är han som har lämnat mig och vi är överens om att det är jag som ska få överta den gemensamt ägda fastigheten, vad har jag för rättigheter här? Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållandet mellan sambor vid separation regleras av Sambolagen (så länge det inte finns ett samboavtal).

Enligt 8§ i Sambolagen ska bodelning ske när ena sambon begär det. Ni har således samma rätt att begära bodelning.

Följden om ettårsfristen överskrids är helt enkelt att ingen bodelning kommer till stånd. Enligt NJA 2008 s 49 har högsta domstolen slagit fast att den sambo som påstår sig ha begärt bodelning inom ettårsfristen har bevisbördan för detta.

Om ni verkligen inte kan komma överens kan du ansöka om en bodelningsförrättare som hjälper er med bodelningen och ser till att en sådan kommer till stånd. Detta framkommer av 26 § SamboL.

Sammanfattningsvis så tolkar jag det som att du har bevisbördan för att du har begärt bodelning inom ettårsfristen samt att följden av att överskrida fristen blir att det inte sker någon bodelning alls. Om ni inte lyckas komma överens kan du ansöka om en bodelningsförrättare som kan hjälpa till med bodelningen.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare