Vad händer om ena maken inte vill skiljas efter att betänketiden gått ut?

Hej, vad gäller om EN av makarna efter betänketid (ansökan om skilsmässa skickades in gemensamt) kommer fram till att den INTE vill skiljas? Ni skriver att det inte spelar någon roll vem av makarna som bekräftar fullföljandet av inskickad ansökan om skilsmässa och betänketid, och att bara en behöver göra det.

Men som sagt, vad händer om den ena använt betänketiden till att komma fram till ett annat beslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har rätt i att en ansökan om skilsmässa ibland ska föregås av sex månaders betänketid. Så är fallet om någon av makarna bor tillsammans med ett barn under 16 år som står under den makens vårdnad, eller om båda makarna begär betänketid (5 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB).

I det fallet du hänvisar till, dvs. att ansökan om skilsmässa lämnats in gemensamt, inleddes betänketiden när ansökan gjordes. När betänketiden löpt under sex månader ska dom om äktenskapsskillnad meddelas om någon av makarna begär det. Sådan begäran måste lämnas in senast ett år från att betänketiden började löpa (5 kap. 3 § ÄktB). Detta innebär att om man inte fullföljer skilsmässa genom begäran inom ett år från att betänketiden började löpa avskrivs målet och man får ansöka om skilsmässa igen med eventuell ny betänketid.

Betänketiden innebär en tid för parterna att överväga huruvida de vill skiljas eller ej. Lagstiftaren har ansett det som särskilt viktigt när det finns barn i hushållet. Däremot krävs det efter att betänketiden om sex månader löpt ut inget majoritetsbeslut. Det räcker att en av parterna begär att skilsmässan ska fullföljas.

Som svar på din fråga innebär det att det kvittar om den ena maken använt betänketiden för att komma fram till ett annat beslut. Om båda makarna efter betänketiden kommit fram till att de inte vill skiljas behöver de inte göra något. Skilsmässan går inte igenom automatiskt utan det måste särskilt begäras att så ska ske.

Om däremot den ena maken efter betänketiden inte vill skiljas, medan den andre vill det, då går skilsmässan igenom om maken som vill skiljas begär det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare