FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/11/2017

Vad händer om en part inte dyker upp i rätten?

Hej!

Om det är en tvist mellan två sambos som har haft delad ekonomi och företag där den ena parten vill dela upp men den andra vägrar, vad händer då, tas det upp i rätten? Vad händer om den ena personen väljer att inte dyka upp?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är inte helt klart om ni har samboavtal eller om uppdelningen av företaget i sig har med själva separationen att göra, jag ska dock försöka svara generellt på vad som kan hända om man inte dyker upp till förhandlingen i rätten.

Det den andre personen kan göra är precis som du skriver att gå vidare med ärendet i rätten om det är så att ni inte kommer överens om bodelningen eller företaget. Om du som svarande part då inte dyker upp blir domstolen tvungen att besluta i ärendet trots din frånvaro, en s.k. tredskodom. Ofta blir det till din nackdel då den andre parten har möjlighet att oemotsagt argumentera för sin egen sak i rätten.

Om det är så att du har blivit stämd hade jag rekommenderat att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att svara på yrkandena som framförs, om du vill komma i kontakt med en jurist här på Lawline kan du klicka här!

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare