Vad händer om en efterarvinge dör?

Får sonhustru ut sin avlidne makes efterarv (laglott) efter min död?

Min man, som avled i fjor,och jag har 3 gemensamma barn. 1 son dog för 1 månad sedan, alltså levde han när hans pappa dog. Sonen har inga barn. Jag ärvde allt efter min man. Det finns ett testamente som säger att all egendom skall vara barnens enskilda. Nu vill min sonhustru genom sin familjejurist påskina att när jag dör skall min sons dödsbo alltså min sonhustru få ut sitt efterarv efter pappan. Om det stämmer får hon 1/3 del av pappans tillgångar eller har hon rätt till mitt kapital också?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Arvet från fadern

Om en efterarvinge dör innan efterarvet delas ut ska dennes bröstarvingar ärva. Om inga bröstarvingar finns ska efterarvet fördelas mellan de andra efterarvingarna. Eftersom din son inte har några barn innebär detta alltså att han syskon ska dela på efterarvet.

Arvet från dig

Det finns inga regler som säger att frun ska träda in i en arvinges ställe. Om en arvtagare är död ska dess barn ärva och om det inte finns några barn ska de andra arvingarna dela på arvet (2 kap 1 § ÄB). För dig innebär detta att ditt arv ska delas på dina arvingar och din avlidne såns fru har inte rätt till något av arvet.

Slutsats.

Din sons fru har ingen rätt att ärva något, givetvis kan du testamentera till henne, men hon har ingen rätt enligt lagen.

Hoppas du fått svar på fin fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare