Vad händer om en dödsbodelägare vill behålla bostadsrätt som ingår i dödsboet?

Vår mamma som nyligen gick bort ägde en bostadsrätt utöver " det vanligt boendet". Har förstått att lägenheten ingår i dödsboet...Säg att jag vill sälja bostadsrätten så småningom men min syster vill behålla den eller tvärt om... Vad händer då? Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den dödsbodelägare som vill behålla lägenheten brukar vanligtvis köpa ut andra dödsbodelägare från fastigheten. Det är upp till delägarna att fritt komma överens om vilket pris som ska gälla när man köper ut lägenheten, men vanligtvis brukar man utgå ifrån marknadsvärdet med avdrag för beräknad vinstskatt och mäklararvode. Ett alternativ till att köpa ut lägenheten är att du eller ditt syskon istället tillskiftas annan egendom ur boet som jämnar ut fördelningen av arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare