Vad händer om en dödsbodelägare avlider innan arvskiftet är klart?

Min far avled för några år sedan. Vi var tre dödsbodelägare när arvskiftet gjordes. Vi sparade en slant på fars konto för eventuella skatter efter aktieförsäljning. Nu är dessa betalda och vi ska stänga kontot. En dödsbodelägare har har avlidit efter arvskiftet. Min fråga är då, den sista lilla skvätt pengar som finns kvar på fars bankkonto, ska de delas upp till de två dödsbodelägare som lever? Eller ska en tredjedel till den avlidna dödsbodelägarens arvtagare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Frågor om arv regleras i ärvdabalken.

Vad händer om en dödsbodelägare avlider innan arvskiftet är klart?

Endast den som lever vid arvlåtarens död kan ärva (1 kap. 1 § ÄB). I det här fallet förstår jag det som att dödsbodelägaren avled efter er far, vilket innebär att personen kunde ärva. Arvet ska därför tilldelas den avlidne dödsbodelägaren. Eftersom att dödsbodelägaren avlidit kommer arvet tillfalla dödsbodelägarens dödsbo. I realiteten innebär det att dödsbodelägarens arvingar kommer tilldelas den sista delen av pengarna på din fars bankkonto.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare