Vad händer om efterlevande make ej har arvsberättigade släktingar?

Hej, vi är 3 syskon och våran mor är gift. Vad händer om mamma dör och han har inga barn eller syskon.

Då ärver han hela huset och är det inget skrivet och han dör, ärver vi allt då eller halva som va hennes?

Eller är det allmänna arvsfonden som gäller då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsrätt finns i ärvdabalken.

Om er mor avlider ärver hennes make all hennes egendom med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ärvdabalken). En förutsättning för det är som du skriver att det inte finns ett testamente som föreskriver att ni barn eller någon annan ska ärva. Om maken sedan avlider kommer ni syskon ha rätt till efterarv från er mor och då få ut hälften av makens egendom (3 kap. 2 § ärvdabalken). Rätt till efterarv innebär alltså att ni får vänta med att få ut arvet från er mor till hennes make avlider. Om maken har några arvsberättigade släktingar i livet kommer de att ärva den andra hälften av egendomen (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Om maken däremot inte har några arvsberättigade släktingar i livet och inte heller har testamenterat till någon annan än er syskon blir situationen annorlunda. Det finns då en regel som säger att om det vid den efterlevande makens död finns arvsberättigade efter endast en av makarna så ska de arvingarna ärva allt (3 kap. 8 § ärvdabalken).

Det innebär alltså att ni syskon i så fall skulle ärva hela kvarlåtenskapen efter er mors make om han inte har några släktingar som ärver. Regeln finns till för att förhindra att arvet går till allmänna arvsfonden. Ni räknas formellt inte som efterarvingar till maken utan det blir som ett arv efter er mor.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare