FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/04/2018

Vad händer om den ena parten vägrar betalar enligt bodelningsavtalet?

Hej, Håller på med en bodelning och jag har en fråga angående bodelnigsavtal. Om man kommer överens om ett avtal och sedan att allt ska betalas till ena parten inom 30 dagar och om den personen inte gör det och vägrar det. vad händer då? Bryts avtalet och man får börja om? Börjar bli orolig för att jag inte ska få några pengar då det börjar närma sig 30 dagar och får ingen respons från andra parten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Oavsett om det rör sig om bodelning i samband med skilsmässa eller i samband med upphörande av ett samboförhållande innebär ett bodelningsavtal att du har en fordran på din före detta partner. Avtalet är bindande, och bryts inte för att den part som ska betala inte gör det. Om du inte får betalt när det har gått 30 dagar kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp att driva in skulden (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

Du ansöker om betalningsföreläggande på kronofogdemyndighetens hemsida. Där hittar du också mer information om hur du ansöker och vad som händer vid ett betalningsföreläggande.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sara ArrhenRådgivare