Vad händer när vårdnadshavare inte följer vad som är avtalat?

hej

gemensam vårdnad av två barn, växelvis boende varannan vecka. vad för rättigheter och vad kan man göra om den ena föräldern inte lämnar tillbaka barnen på utsatt tid som är överenskommen? dvs när förälder 1 behåller barnen längre än 1v i taget som är normalfallet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vilket typ av avtal ni har sinsemellan gällande umgänget med barnen. Därför kommer jag att gå igenom några alternativ som kan vara aktuella för dig.

Egenmäktighet med barn.

Den som obehörigen skiljer ett barn under 15 år från någon som har vårdnaden om barn döms för egenmäktighet med barn, se 7 kap. 4 § brottsbalken. Detta gäller även om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under 15 år, utan egentliga skäl, skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren. För att falla under egenmäktighet med barn måste barnet kvarhållits under en längre tid och den andra vårdnadshavarens avsikt bör vara att barnet ska vara skilt från den andra föräldern. Denna bestämmelse är därmed inte tillämplig om en förälder exempelvis är försenad att återlämna ett barn. Undanhåller ena vårdnadshavaren barnet från den andra föräldern utan giltig grund kan dock denna vårdnadshavare riskera att förlora vårdnaden om barnet, även om personen inte kan bli dömd för egenmäktighet med barn.

Hjälp att träffa avtal

Föräldrar kan få hjälp att träffa avtal om vårdnad, boende och umgänge. Se 6 kap. 17a § föräldrabalken samt 5 kap. 3 § socialtjänstlagen. Föräldrar kan även få hjälp att nå enighet genom samarbetsavtal, se 6 kap. 18 § föräldrabalken. Vänd er gärna till familjerätten i eran kommun.

Ändring av vårdnad

Skulle problematiken vara värre och avtal inte kan slutas/hållas så kan ena föräldern eller båda vända sig till rätten för att få ändring i vårdnaden. Rätten ska då besluta att vårdnaden ska vara gemensam eller ge vårdnaden åt en av föräldrarna. Vid bedömningen om huruvida vårdnaden ska vara gemensam eller inte fäster rätten särskilt vikt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet, se 6 kap. 5 § föräldrabalken. Frågor rörande vårdnad, boende eller umgänge tas upp av rätten i den ort där barnet har sin hemvist. Finns ingen behörig domstol tas frågorna upp av Stockholms tingsrätt, 6 kap. 17 § föräldrabalken.

Sammanfattningsvisär mitt råd om detta är pågående att i första hand ta kontakt med familjerätten för att gå hjälp med samarbetssamtal och träffa avtal. (Familjerätten för Stockholms kommun).

Fortsätter problematiken är mitt råd att du väcker talan i tingsrätten om verkställighet av avtal/dom (beroende på vad som föreligger i erat fall). Som sista steg om samarbetssvårigheterna er sinsemellan skulle vara grova och gå utöver era barn finns möjligheten att väcka talan i tingsrätten om ändring i vårdnaden.

Linn NybergRådgivare