FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/02/2018

Vad händer med skulder vid en skilsmässa?

Om man vid en skilsmässa har skulder hos kronofogden, där en person står med skulder. Men båda är delaktiga i skulderna. Hur gör man om en av parterna vägrar betala? Säger att hen inte har råd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varje make svarar för sina egna skulder

Varje make står för sina egna skulder enligt huvudregeln (1 kap. 3§ äktenskapsbalken). Detta innebär att det är den make som står med skulder hos Kronofogden som kommer behöva betala för skulderna. För att tydliggöra det jag nyss skrivit tänker jag förklara lite kort hur en bodelning går till.

Hur en bodelning går till

I en bodelning ska ditt och din makes giftorättsgods ingå. (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det som räknas som giftorättsgods är all den egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Egendom kan bli enskild genom att det föreskrivits i samband med exempelvis testamente, äktenskapsförord eller gåva (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). I bodelningen ska så mycket räknas av från den ena makens giftorättsgods att det täcker skulderna som den maken hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes (11 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Exempel

Jag tycker att det kan vara lite krångligt att förstå hur en bodelning går till. Därför vill jag visa på två exempel.

Make 1:

Giftorättsgods: 400 000 kr

Skulder: 0 kr

Make 2:

Giftorättsgods: 400 000 kr

Skulder: 200 000 kr

Det totala giftorättsgodset kommer då vara 600 000 kronor. 400 000 kr från Make 1 och 200 000 kr från Make 2. Sedan delas 600 000 kr på två, och makarna kommer genom bodelningen få 300 000 kr var (11 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Om egendomsförhållandena istället ser ut såhär:

Make 1:

Giftorättsgods: 400 000 kr

Skulder: 0 kr

Make 2:

Giftorättsgods: 400 000 kr

Skulder: 500 000 kr

I det här fallet kommer det totala giftorättsgodset vara 400 000 kr. Genom bodelningen kommer makarna få 200 000 kr var och Make 2 kommer ha kvar en återstående skuld på 100 000 kr att betala. Det här framgår av den huvudregel jag tog upp i början av svaret (1 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Sammanfattningsvis är det så att det endast är den make som står skriven med skulderna som kommer behöva betala för skulderna. Om ni är oense om vem skulderna hör till handlar det istället om bevisning. Utgångspunkten är dock att det är den person som skulden står skriven på som kommer få betala för den.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare