Vad händer med sakerna när samboförhållandet upphör och kan man byta lås på lägenheten?

Hej får jag byta låscylinder i låset till min lägenhet. Jag hade den lägenheten innan jag och mitt ex träffades. Det är en hyres lägenhet. Mitt ex drog och har saker kvar i lägenheten plus en nyckel.

Får jag byta lås?

Vi har en bil vad gäller det med den?

Massa saker är inköpta när vi var tillsammans vad gäller om dom sakerna. Typ soffa tv klädskåp. Massa saker.

Vi var tillsammans i 4år och vi var förlovade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor gällande samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Vad händer med era saker efter att samboförhållandet har upphört?
I samband med att du och ditt ex flyttat isär anses ert samboförhållande ha upphört, 2 § SamboL. I detta läge har du eller ditt ex möjlighet att begära att bodelning ska ske, 8 § SamboL. Vid en bodelning ska den egendom som räknas som samboegendom fördelas lika mellan er, 14 § SamboL. Det är enbart bostad och bohag, alltså möbler och liknande hushållsartiklar, som har införskaffats för er gemensamma användning som räknas som samboegendom och som alltså ska ingå i bodelningen, 3 § SamboL.

Vad gäller för bilen?
En bil hör varken till kategorin bostad eller bohag, vilket gör att den inte räknas som samboegendom, 3 § SamboL. Det finns alltså ingen lagreglering för hur ni ska göra med bilen. Gällande bilen är det därför lättast om du och ditt ex kan komma överens om vem av er som sa få behålla bilen och hur det ev. kan lösas genom kompensation eller liknande mellan er.

Vad gäller för soffa, TV, klädskåp och liknande saker?
Soffa, TV och klädskåp utgör möbler som klassificeras som bohag, vilket kan bli föremål för bodelning förutsatts att det har införskaffats för gemensam användning och då räknas som samboegendom, 3 § SamboL. Sådana möbler som ni har köpt under ert samboförhållande räknas typiskt som samboegendom och ska därför läggas samman för att sedan fördelas lika mellan er, 14 § SamboL. Möbler som du har haft i lägenheten innan ditt ex flyttade in räknas normalt inte som samboegendom, och ska därför inte ingå i bodelningen.

Vad gäller för lägenheten?
Som du beskriver det har du haft lägenheten innan det att du och ditt ex träffades. Av den anledningen anses lägenheten inte vara införskaffad för er gemensamma användning. Lägenheten utgör därför inte samboegendom och ska alltså inte omfattas av bodelningen, 3 § SamboL. Som utgångspunkt får du därför få behålla lägenheten.

Kan du byta lås på lägenheten?
Som utgångspunkt bör det vara okej för dig att byta lås på lägenheten eftersom du beskriver att det var du som hade lägenheten innan ditt ex flyttade in. Det kan dock vara bra att ha i åtanke att byte av lås på lägenheten kan ses som den brottsliga handlingen egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken) om det innebär att ditt ex hindras att få åtkomst till det som även är dennes bostad och ditt ex därigenom vållas skada eller annan olägenhet på grund av detta. Som du beskriver det låter det dock som att det är din lägenhet, vilket gör att du bör kunna byta lås om du inte kan få tillbaka nyckeln av ditt ex.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga, och lycka till!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare