Vad händer med mitt och min sambos testamente om någon av oss hamnar på särskilt boende?

Vi är sambo och har inbördes testamente. I testamentet står ” om vårt sammanboende upphör på annat sätt än att någon av oss avlider ska detta testamente sakna verkan ” Om någon av oss hamnar på särskilt boende vad händer då ? Då är vi ju inte sambo längre? ( vårt testamente skrev för ca 15 år) Mvh M

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamente och arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln vid testamentstolkning är ordalydelsen. Vid oklarheter om ordalydelsens faktiska betydelse ska testamentet ges den innebörd som kan antas överensstämma med testators vilja, 11 kap 1 § ÄB. Enligt min mening verkar det dock inte finnas några oklarheter om ordalydelsen i ert testamente. Precis som du skriver så upphör ert sammanboende om någon av er hamnar på särskilt boende och testamentet saknar då verkan. Detta innebär att reglerna om arvskifte i ÄB i stället träder i kraft. Om ni skulle vilja ändra i testamentet är mitt råd till er att skriva ett nytt testamente eftersom det senast skrivna testamentet gäller framför det äldre testamentet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare