Vad händer med mitt aktiebolag om jag går i personlig konkurs?

Om jag som privatperson äger ett aktiebolag, och jag går i personlig konkurs, vad händer då med aktiebolaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En konkurs innebär att i princip alla tillgångar tas om hand och används för att betala av skulder. När tingsrätten har beslutat om personlig konkurs utses en förvaltare som gör en genomgång av privatpersonens tillgångar och skulder. Alla tillgångar som kan omsättas i kontanter säljs för att frigöra medel att betala skulderna. Typiska tillgångar är bilar, hemelektronik, kontanter på sparkonton, med mera. Det finns dock några undantag. Sådana tillgångar som en privatperson behöver för att kunna leva ett drägligt liv får inte säljas. Det gäller till exempel vissa möbler och andra nödvändiga saker i hushållet. Löneutmätning får ske för konkursboets räkning och för underhållsbidrag. Egendom som borgenären har panträtt i får också utmätas. En privatperson kan krävas på betalning även efter att konkursen avslutats.

När en fysisk person försätts i konkurs (gäldenären) får denne ett förbud att utöva näringsverksamhet under konkursens gång (6 kap. 1 § konkurslagen). Gäldenären återfår sin ekonomiska handlingsfrihet först när konkursen har avslutats. Efter konkursens slut kan du fortsätta att driva ditt aktiebolag.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare