FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/05/2020

Vad händer med min bostad när jag skiljer mig?

Hej! Innan jag träffade min nuvarande fru köpte jag ett radhus, har eget barn. Hon har 2 barn från sitt tidigare äktenskap. Både hennes barn och mitt är vuxna nu. Jag kom tyvärr lite för sen att göra äktenskapsförord och hon vill inte skriva på det nu. Hur fördelas arvet om jag dör först ?. Hur behandlas mina egna pengar på mitt konto? Vi har separat ekonomi. Hur blir det med mitt radhus om hon skiljer sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du och din fru skiljer er eller när någon av er avlider ska er egendom fördelas genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Det som fördelas i bodelningen är giftorättsgodset (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som du och din fru äger är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom är enskild om ni har avtalat det i ett äktenskapsförord eller om någon av er fått egendom genom arv, testamente eller gåva med villkoret att egendomen ska vara er enskilda (7 kap. 2 § ÄktB). Eftersom ni inte har skrivit ett äktenskapsförord och du inte skriver att någon av er fått egendom genom arv, testamente eller gåva med villkoret att den ska vara er enskilda utgår jag ifrån att all er egendom är giftorättsgods. Detta innebär att pengarna på ditt konto räknas in i detta.

Hur en bodelning går till
Först beräknas värdet av din och din frus egendom (giftorättsgodset) (11 kap. 1 § ÄktB). Sedan läggs värdena ihop och delas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB).

Ett exempel med påhittade siffror:
Värdet av din egendom: 130 000 kr
Värdet av din frus egendom: 70 000 kr
Sammanräkning: 130 000 kr + 70 000 kr = 200 000 kr
Likadelning: 200 000 kr/2 = 100 000 kr
Din andel efter bodelningen: 100 000 kr.

Vad som händer med ditt radhus om du skiljer dig
Den av er två som behöver radhuset mest har rätt att få radhuset (11 kap. 8 § ÄktB). Vem som behöver radhuset mest påverkas exempelvis av var du och din fru jobbar och även möjligheten för er att skaffa ett annat boende. Eftersom det är du som äger radhuset krävs det dock att din fru kan visa att hon behöver radhuset mer än dig, samt att det är skäligt med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Det är svårt för mig att ge ett exakt svar på vem som får behålla radhuset vid en skilsmässa, men eftersom ingen av er har barn som bor hemma och inget annat talar för att din fru har bättre rätt så skulle jag tro att du kommer få behålla radhuset. Du kan dock bli tvungen att ersätta henne för det, vilket jag ska visa med ett exempel.

Påhittat exempel:

Din egendom
Radhus värde 1 000 000 kr
Bil värde 100 000 kr
Pengar 900 000 kr
Total summa: 2 000 000 kr

Din frus egendom
Bil värde: 50 000 kr
Pengar: 150 000 kr:
Total summa: 200 000 kr.

Sammanräkning av allt giftorättsgods
2 000 000 kr + 200 000 kr = 2 200 000 kr

Likadelning av giftorättsgodset
2 200 000 kr/2 = 1 100 000 kr.

I exemplet ska du och din fru efter bodelning få egendom till ett värde av 1 100 000 kr var. Om du ska behålla radhuset som är värt 1 000 000 kommer du behöva ge din bil värd 100 000 kr och 800 000 kr till din fru för att ni ska ha egendom av lika värde.

Hur arvet fördelas om du dör först
När du dör dör görs först en bodelning som jag har visat ovan. Din andel i den bodelningen är det som blir arvslotten efter dig, det vill säga det som dina arvtagare kan ärva. Eftersom du är gift kommer din fru ärva din egendom (3 kap. 1 § ÄB). Som jag tolkar det har du dock ett eget barn sedan tidigare, ett så kallat särkullbarn. Ditt barn är din bröstarvinge och har rätt att få ut sin arvslott när du dör (2 kap. 1 § ÄB samt 3 kap. 1 § ÄB).

Din fru har rätt till fyra prisbasbelopp
Ett undantag från ditt barns rätt till sin arvslott är regeln om att den efterlevande maken har rätt till egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (3 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Prisbasbeloppet för 2020 är 47 300 kr. Det innebär att din fru har rätt att behålla egendom till ett värde av 47 300 * 4 = 189 200 kr. Om hennes andel efter att bodelningen genomförts är mindre än 189 200 kr har hon rätt att få behålla så mycket av din andel att hennes andel uppgår till 189 200 kr.

Om vi gör på ett nytt exempel blir det enligt följande:

Värdet av din egendom: 120 000 kr.

Värdet av din frus egendom: 80 000 kr.

Sammanräkning: 120 000 kr + 80 000 kr = 200 000 kr.

Likadelning: 200 000 kr/2 = 100 000 kr.

Din andel efter bodelning/arvslotten: 100 000 kr.

Din frus rätt till fyra prisbasbelopp innebär att hennes andel ökar med 89 200 kr och din andel minskar med 89 200 kr.

Din slutgiltiga andel/arvslotten: 100 000 kr - 89 200 kr = 10 800 kr.

Hoppas att du fick svar på dina frågor. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare