Vad händer med makes enskilda egendom vid bortgång?

Vi har ett jordbruk som är min mans enskilda egendom,vad händer om han dör först? Vi har en dotter och 2 barnbarn.

Sen undrar jag hur skriver vi att det skall vara dotterns enskilda egendom ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med en kort sammanfattning och sedan gå igenom reglerna mer i detalj.

Sammanfattning

Om inget testamente skrivs kommer jordbruket tillfalla dig och sedan din dotter när du går bort. Om ni vill att jordbruket ska vara er dotters enskilda egendom kan din man skriva detta i ett testamente.

Vad händer med jordbruket om din man dör först?

När den ena maken dör ses det som att äktenskapet upplöses (1 kap. 5 § ÄktB). När ett äktenskap upplöses ska bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska endast den egendom som är giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är helt enkelt den egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Jordbruket kommer alltså inte att ingå i bodelningen. Eftersom ni är gifta kommer dock all din mans tillgångar tillfalla dig (3 kap. 1 § ÄB) Detta förutsätter att det inte finns några särkullbarn eller testamente som säger annat.

Er dotter kommer sedan ha så kallad efterarvsrätt till den andel av din förmögenhet som du fick i arv av din man (3 kap. 2 § ÄB). Jag förklarar med ett exempel: Om du efter bodelning har 100 000 i tillgångar och din makes samlade egendom uppgår till 200 000 blir din förmögenhet efter arvsskifte 300 000. 2/3 av detta kommer från din man och er dotter har därför efterarvsrätt till 2/3 av din förmögenhet när du går bort. Om ni endast har gemensamma barn och ni inte testamenterar bort egendom till någon annan har detta ingen praktisk betydelse eftersom din dotter ändå ärver dig också.

Hur ska ni skriva för att jordbruket ska bli er dotters enskilda egendom?

Om ni vill att jordbruket ska bli er dotters enskilda egendom kan din man skriva detta i ett testamente. Det finns flera sätt som egendom kan bli enskild på och det är bland annat om detta framkommer av testamente (7 kap. 2 § ÄktB).

En möjlighet är då att din man i ett testamente skriver att du ärver jordbruket med fri förfoganderätt och att er dotter sedan ska ärva jordbruket som sin enskilda egendom. Eller så kan han skriva att er dotter ska ärva den som sin enskilda egendom direkt, om ni vill att jordbruket ska tillfalla henne redan vid hans bortgång.

Det finns även möjlighet att ge bort jordbruket i gåva med villkor att det ska vara mottagarens enskilda egendom. Detta är dock bara en möjlighet om din man vill ge bort jordbruket under sin levnadstid.

Av din fråga verkar det som att era två barnbarn är barn till den dottern du nämner. Så länge din dotter är vid liv har de ingen egen arvsrätt när det gäller er egendom. Om er dotter skulle gå bort är det istället de som blir bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB).

Vad ska ni göra?

Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med en jurist för att upprätta ett testamente så att allt blir som ni vill ha det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare