Vad händer med lägenheten (hyresrätt) jag fick innan vi blev sambos?

Hej.

Jag undrar om jag kan kasta ut min sambo eller måste jag ge honom "uppsägningstid "

Jag bor i en hyresrätt sedan 2007.

Blev tillsammans med honom 2013 och han flyttade in i min hyresrätte 2015.

Vi har en son tillsamnans.

Hur ska jag gå tillväga om jag vill att han ska flytta?!

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först ska det fastställas huruvida lägenheten som ni bor i utgör samboegendom. För att så ska vara fallet krävs att lägenheten förvärvats för gemensam användning och att den används som er gemensamma bostad (3-5 §§ sambolagen).

I det fall du förvärvade hyresrätten till lägenheten innan du träffade din sambo räknas det normalt inte som att lägenheten är införskaffad för gemensam användning. I det fall lägenheten införskaffades under tiden förhållandet pågick föreligger istället en presumtion för att den är införskaffad för gemensam användning. I ditt fall införskaffade du den innan ni träffades.

Huvudregeln är att i det fall lägenheten inte utgör samboegendom ska den heller inte ingå i en bodelning och din sambo har ingen rätt att överta lägenheten.

Även om lägenheten inte utgör samboegendom finns det en möjlighet för din sambo att överta lägenheten. Det krävs att din sambo är den som bäst behöver bostaden och att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (22 sambolagen). Viktigt att tänka på är också att kravet på att få överta lägenheten måste framställas inom ett år från det att samboförhållandet upphörde eller 3 månader från det att sambon flyttar ut från lägenheten. Det krävs alltså en hel del för att ett övertagande ska bli aktuellt med stöd av denna regel.

Som hyresgäst får du inte överlåta hyresrätten till en annan person utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 32§ jordabalken). Får din sambo överta lägenheten genom bodelning krävs dock inte hyresvärdens samtycke (12 kap. 33§ jordabalken). Detsamma gäller om din sambo övertagit lägenheten enligt regeln i 22 § sambolagen, alltså i de fall den inte räknas som samboegendom. Det krävs alltså inte för de här fallen att ni har bott tillsammans i ett visst antal år eftersom hyresvärdens samtycke inte blir aktuellt.

Beroende på hur vårdnaden om barnet utformas och vem som har störst behov av lägenheten, kan alltså du eller din sambo tilldelas lägenheten i bodelningen.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare