Vad händer med kontantinsatsen vid försäljning av hus som samägare och sambo

Hej, Jag och min tidigare sambo sålde vårat hus som båda stod skriva på för ett antal år sedan, båda stod på huset som 50% ägare var. Lånet var kopplat till min bank, kontantinsats kom ifrån mitt konto då pengarna var mina enbart, lånet betalades ifrån mitt konto varje månad. Nu till frågan som ni säkert förstår så fick jag aldrig pengarna ifrån henne av kontantinsats eller någon vinst, hon behöll sin del och säger att hon har rätt till halva allt, stämmer det? Kan hon ta pengar som kontantinsats som inte var hennes ? Är det samma med vinsten? Har jag något jag kan göra för att vinna detta? Allt var kopplat till mitt konto så har bevis att allt är mitt i pengaväg. Snälla hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte utläsa om erat hus blev sålt på grund av att samboförhållandet upplöste och därmed delades lika i en bodelning eller om huset såldes tidigare och att ni vi det tillfället delade lika på försäljningsvinsten. Jag kommer därför göra en utredning vid båda förfarandena!

När ska den gemensamma bostaden ingå i en sambobodelning?

Den gemensamma bostaden ska bara ingå i bodelningen om den har blivit förvärvad under samboförhållandet och har varit till syfte att användas som gemensam bostad. Skulle du ha köpt bostaden i syfte att inte vara gemensam bostad för dig och din sambo ska den alltså inte vara med i bodelningen. Inte heller ska bostaden vara med i bodelningen om den var införskaffad innan samboförhållandet, men sedan har använt som gemensam bostad (3 § SamboL

Fördelning av bostaden vid bodelning

Vid en bodelning ska i första hand samboegendomen beräknas (12 § samboL). Därefter ska sambornas skulder avräknas från sambons eget ägda samboegendom så att sambon skulder blir täckta (13 § SamboL). Vad som avses med bestämmelsen är att skulder som inte kan täckas av en sambos egendom som inte hör till samboegendom ska avräknas på samboegendomen. Dessutom ska skulder som hänför sig till en specifik samboegendom dras av direkt mot den egendomen. Innebörden blir att dina skulder på grund av husköpet ska dras från din samboegendom innan ni gör hälften fördelningen av all samboegendom (14 § SamboL).

Exempel: Den enda egendomen som ska fördelas i bodelningen är huset. Om husets värde är 100 000 och du har skulder som hänför sig till köpet med 50 000 ska dessa 50 000 dras av från värdet. Det återstående 50 000 kommer sedan delas lika mellan dig och din sambo. Du får alltså 75 000 medan din sambo får 25 000 av värdet på huset.

Du ska med andra ord få täckning för dina skulder som hänför sig till huset före hennes rätt till en hälftendelning. Däremot så kommer tyvärr inte kontantinsatsen eller det avgifter på lånet som du redan har betalat komma med i skuldtäckningen. Utan för att du skulle kunna ha fått ut din kontantinsats och eventuella andra utgifter så hade ni behövt upprättat ett skuldebrev där din sambo blev skyldig dig hälften av kontantinsatsen. Dessutom hade ni behövt upprättat ett samboavtal som gjorde att huset inte skulle tas med i bodelningen.

Om huset blivit sålt utan att hänföra sig till en bodelning

Om huset inte skulle ha blivit sålt genom en bodelning så gäller istället reglerna i samägandelagen för erat gemensamma ägande och för försäljningen av fastigheten. Dessvärre hittar jag ingen möjlighet att i efterhand fördela upp vinsten av fastigheten till att vara mer rättfärdigande. Utan även här behövdes det upprättas avtal innan försäljningen för att ge dig möjligheten att kräva kontantinsatsen från din samägare.

Mitt råd till dig är att kontakta din f.d. sambo på nytt och försöka lösa situationen den vägen.

Beklagar det tråkiga svaret och hoppas det löser sig ändå!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare