Vad händer med huset och bohaget om min sambo går bort före mig?

Hej! Vad gäller om min sambo dör före mig! Vi har varit tillsammans 16år nu! Vi flyttade in i hans sommarstuga som vi nu renoverat under åren. Vi har en vuxna döttrar.

Vad händer med huset, bohaget etc

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din sambo inte har något samboavtal som reglerar vad som händer ert hem och era saker om en av er går bort, och då blir Sambolagens regler tillämpliga.

Ert samboförhållande upphör när en av er avlider, och då kan den efterlevande begära att en bodelning ska göras (SamboL 8 §). En bodelning innebär att er gemensamma samboegendom delas lika mellan den som lever och den avlidnes dödsbo (SamboL 14 §).

Gemensam bostad och bohag är samboegendom

Det är er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag som ska delas lika om det blir aktuellt med en bodelning (SamboL 8 §), eftersom de utgör samboegendomen (SamboL 3 §). Om ni använt din sambos sommarstuga som bostad under åren ni varit tillsammans så kan den utgöra samboegendom om den innehas främst för detta ändamål. Det krävs dock att fastigheten införskaffats i syfte att ni båda ska bo där tillsammans för att den ska anses vara er gemensamma bostad i sambolagens mening. Det framgår inte av din fråga om din sambo köpte sommarstugan för att ni skulle bo där tillsammans, om han redan ägde den när ni träffades eller om den införskaffade den av andra skäl, men det är alltså bara i förstnämnda fall som sommarstugan ni bott i är samboegendom. Det faktum att ni båda betalt för renoveringar under tiden ni bott där förändrar ingenting.

Hushållsmaskiner och andra saker ni införskaffat för att ha i ert gemensamma hem är gemensamt bohag och utgör också samboegendom (SamboL 6 §). Alla saker som bara en av er använder ingår inte i det gemensamma bohaget, och inte heller saker ni köpte innan ni flyttade ihop och som inte hade någon koppling till ert gemensamma hem.

Samboegendomen delas på hälften

Det är som sagt bara om en sambo begär det som en bodelning görs. Annars behåller var och en av samborna sin egen egendom. Avlider en sambo så har bara den andra sambon rätt att begära bodelning, den avlidnes arvingar kan inte begära att en sådan görs (SamboL 18 §). Om er bostad kan anses utgöra samboegendom, kan det vara en fördel för dig att begära bodelning om din sambo avlider före dig. Det skulle generellt sett ge dig rätt till halva värdet av er bostad. Är sommarstugan däremot inte samboegendom kommer bara ert gemensamma bohag delas på hälften. Sommarstugan tillfaller istället din sambos dödsbo.

Sambor ärver inte varandra

Till skillnad från gifta makar så ärver dock inte sambos efter varandra. Det innebär att för att du ska kunna få ta del av kvarlåtenskapen efter din sambo så behöver ni skriva ett testamente. Annars ärver din sambos arvingar hans kvarlåtenskap. Er dotter är din sambos närmsta arvinge (Ärvdabalken 2:1), och om han inte har några fler barn kommer hon att ärva hela hans kvarlåtenskap. Om er bostad faktiskt utgör samboegendom har alltså er dotter rätt att ärva den halva som inte tillfaller dig i bodelningen, och om den inte är samboegendom kommer hon att ärva hela.

Den efterlevande sambons rätt till två prisbasbelopp

Som sambo har du dock alltid rätt att i en bodelning, efter att din sambo avlidit, tilldelas egendom till ett värde av två prisbasbelopp, det vill säga totalt 88 000 kr, eller så långt samboegendomen räcker (SamboL 18 §). Om du efter en hälftendelning inte kommer upp i det beloppet har du rätt att få ut så mycket av din sambos halva av samboegendomen att du gör det.

Lagen ger alltså ganska bristfälligt skydd för en sambo när den andre avlider om bara en av dem äger bostaden, om den inte införskaffades för att utgöra gemensam bostad. Eftersom sambor inte heller ärver varandra kommer halva värdet av ert hus i vilket fall som helst tillfalla din sambos arvingar om han går bort. Därför kan det vara bra att upprätta ett samboavtal och testamente som kan ge dig en större trygghet att få behålla huset om din sambo skulle gå bort.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare